10-råd.png

10 råd for å skape gode kunderelasjoner

 

Kundene er fundamentet for hele din virksomhet - De er grunnen til at du har en jobb! Husk at kunder ikke alltid velger hvor de skal handle kun basert på pris. Å skape trivsel og opplevelser som kunden husker er en viktig faktor i å bygge og beholde gode kunderelasjoner.

 

Kunder ønsker ikke å høre om problemer, de ønsker å høre om løsninger!

 


10 måter å skape og beholde en god kunderelasjon på:


 

1. Ha en positiv holdning

Vi er ikke i stand til å kontrollere alle hendelser som skjer i våre liv, men vi kan alltid velge vår reaksjon. Du bestemmer hvordan folk oppfatter deg, og om du er i et godt eller dårlig humør.


 

2. Vis interesse for kunden

Du må behandle hver kunde som om de har din høyeste prioritet. Vis genuin interesse for det mennesket du har kontakt med, og husk at de kjøper deg og din personlighet, mer enn de kjøper ditt produkt. Hvis du bruker mer tid på å tenke på kunden og mindre tid på hva du skal selge, vil resultatet bli langt bedre til slutt.

 

3. Fokuser på kundens behov

Prøv alltid å tilføre kunden verdi når det er mulig. Se etter produkter og tjenester som hjelper kunden å tjene penger, kutte kostnader og som letter deres hverdag. Hvis du skal tilby noe, er det viktig å knytte det til noe kunden har fortalt at de har behov for.

gode kunderelasjoner

 

 

4. Gi alltid alternativer

Ingen mennesker liker å bli diktert, da de ønsker å ta valget selv. Denne muligheten må du gi dem.


 

5. Velg dine ord med omhu

Unngå kritiske eller fordømmende kommentarer. Veiled kunden i den retningen du ønsker og bruk din kompetanse til å sørge for at kunden handler riktig. Det vil gi deg de resultatene du ønsker.


 

6. Vær Alltid ærlig

Ikke finn på svar bare for å redde ansikt. Hvis det er noe du ikke kan, finn ut av det og kom tilbake til dem med det riktige svaret.

 

New call-to-action


 

7. Løs problemer raskt

Lytt til kundens problemer og klager og la de få tømme seg, uansett om det føles rettferdig eller ikke. Løs problemet uansett kostnad. På denne måten har du en kunde for livet.

 

8. Hold det du lover

Lov aldri mer enn det du kan holde. Har du sagt du skal gjøre noe, gjør det. Ikke noe er verre enn brutte løfter.


 

9. Gjør mer enn forventet

Prøv alltid å overgå kundens forventninger. Gjør ting som verken er nødvendig eller forventet. Dette vil skille deg ut fra dine konkurrenter.

 

10. Vis takknemlighet for kundens valg

Vær personlig med kunden. Vis at du setter pris på deres valg, både av produkter og tjenester. Mest av alt er det viktig å vise takknemlighet for at de valgte å handle av akkurat deg.

 

Bruk disse rådene til å skape gode og langvarige kunderelasjoner. Lykke til med din salgstrening.

 

guide til motebooking

Espen Hellman