nettverksbygging.png

4 gode grunner til å investere tid i nettverksbygging

 

Uten kommunikasjon stopper alt opp. Så lenge to mennesker skal samarbeide, er det behov for kommunikasjon. For å kommunisere effektivt skaffer vi oss kontakter i det vi kaller et nettverk. 

Det er mange måter og muligheter å kommunisere med nettverket på. Vi har vel alle brukt direkte kontakt, dvs ansikt-til-ansikt-kommunikasjon, og sett hvor effektivt det er, ettersom det gir umiddelbar feedback.

Mange ganger bruker vi apper som vi kommuniserer gjennom; En kommunikasjonsform som kan være både tidsbesparende og enkel å bruke.

Communication is not only the essence of being human, but also a vital property of life.

-John A. Piece


Men hvor mye tid skal vi egentlig bruke på å bygge opp og pleie vårt nettverk? Hva får vi igjen for tiden vi investerer i dette?

Vi skal se på 4 grunner til å investere tid i nettverksbygging og hva du kan forvente av resultater, eller Return on Investment (ROI). Samtidig må vi huske på hva vi snakker om. Dette er ikke maskiner der vi bare kan trykke på en knapp og få et forventet resultat, men ekte mennesker.

Vi må altså ha moderate forventninger. Vi kan heller ikke starte med holdningen «Hva får JEG ut av det?» Det er snakk om toveis kommunikasjon – hvilket betyr at vi også må gi noe tilbake.

 


ROI av nettverksbygging

 

1. Vennskap

Dette er et gode som ikke kan måles i kroner og øre, men som likevel vil ha en svært gunstig effekt. Vi trenger alle å ha noen i ryggen som backer oss opp, og som vi kan lene oss til. Venner kan motivere oss og tipse oss om ting, i bytte mot at vi gjør det samme. Forretningsidéer kan vurderes og kommenteres på et vennskapelig nivå.

Vennskap trenger vedlikehold, men gevinsten av å investere tid på venner er at de alltid vil være der og stille opp for oss.

Gode venner er venner som er til stede over tid. Med noen venner kan vi bare ta opp tråden på nytt der vi slapp forrige gang, selv etter flere års atskillelse! Hvis nettverket er som en løk, vil slike venner være kjernen av løken.   

Poenget er enkelt: Mennesker trenger mennesker.

 

 

2. Muligheter

Et stort, godt vedlikeholdt nettverk vil gi mange muligheter. Her vil vi enkelt kunne snakke om kroner og øre. Det er alltid «noen som kjenner noen som…», og det resulterer ofte i kontrakter og salg – eller andre typer engasjement som er gunstige for virksomheten.

Hvis vi selv får informasjon om et prosjekt vi ikke har anledning til å delta i, er det stor sannsynlighet for at vi gir muligheten videre. Ikke til hvem som helst, men til noen i nettverket. Vi blir da en interessant ressurs for andre å vedlikeholde.

Ved en ansettelse velges ofte personer vi liker og kjenner, til og med om kvalifikasjonen er noe lavere enn andre søkere. Mulighetene en får ved å ha et nettverk, er svært verdifulle. Likevel er det ikke alle som evner å se mulighetene et nettverk tilbyr. Det finnes to hovedgrunner til nettopp dette:

  1. Mennesker gir ikke kred til nettverket når mulighetene byr seg. Enten tenker de «Selvfølgelig får jeg denne muligheten, jeg er jo helt fabelaktig!», eller så tenker de at de «bare hadde flaks».

  2. Dårlig vedlikehold av nettverket gir manglende muligheter. I verste fall kan det være en direkte årsak til at mulighetene ikke dukker opp. Da er det nesten bedre at ingen vet hvem vi er, enn at vi blir kjent som «en dust».


Hvis vi ikke har så mange muligheter, kan det rett og slett være fordi vi ikke har bygget nettverket godt nok eller at vi ikke er flinke til å vedlikeholde det. Husk: Vi må også gi, ikke bare ta!


guide til selgertyper

 

3. Tips og råd

2-loudspeaker

Vi liker alle å gi venner og bekjente gode tips og forslag. Av og til spør de oss til og med om å få det!


Det er ikke alt Google kan svare på. Når vi ser tilbake, må vi erkjenne at vi har fått veldig mange gode råd fra levende mennesker opp igjennom tiden. Råd som har reddet oss fra å gå på smeller eller investere ufornuftig. Nettverket er altså ikke bare et forum for å bygge vennskap eller gripe muligheter, men også en rådgivningskilde.

Kvaliteten på tipsene du kan hente ut, avhenger av kvaliteten på nettverket. Hvem har vi knyttet til oss? Er de kjent for å ha et nøkternt syn på ting? Lykkes de i sine satsninger? Har rådene vi har fått fra dem tidligere, fungert? En self-check kan hjelpe oss med å kvalitetssikre nettverkets tips og råd før vi tar dem i bruk.

 


4. POSITIV PÅVIRKNING

«Vi blir den vi omgås med». Drøy kommentar? Vel, alle foreldre er vel i viss grad oppmerksom på hvem deres barn og unge har som kompiser eller venninner. Hvorfor? Fordi de vet at kontakter påvirker.

Dette gjelder ikke bare negativ påvirkning, men også positiv. Hvis vi er omgitt av mennesker som er positive i sin holdning, sine vaner og i sitt syn på livet, vil det til en viss grad smitte over på oss.

Vår alles egen oppvekst var i høy grad påvirket av miljø, som farget vårt syn på hva som var «kult» og hva som var «teit». Som voksne har vi evnen til å sortere noe bedre enn som barn, men likevel blir vi påvirket.

Dersom nettverket består av mennesker (ressurser) som er positive, målrettede, medmenneskelige og støttende, er det store sjanser for at vi selv påvirkes i den retningen.

Den stammetilhørigheten vi har vil ha stor påvirkningskraft på oss – så velg ditt nettverk nøye!

 

Oppsummering

Nettverket ditt, og menneskene som danner det, er en enorm ressurs. Nettverket vil «booste» oss som mennesker, det vil motivere og støtte oss. Det vil gi oss tips og råd og det vil tilby oss muligheter som vår virksomhet kan dra nytte av.

Vi skylder mye til våre venner og kontakter, som har støttet, veiledet og stått ut med oss i årevis. Etter å ha lest denne bloggposten sitter du forhåpentligvis igjen med forståelsen av at hver enkelt nye venn eller kontakt du får, er verdt sin vekt i gull!

Virkningen vil kanskje ikke merkes umiddelbart, men på lang sikt vil hvordan du bygger og vedlikeholder ditt nettverk ha stor betydning!


God nettverksbygging!


Artikkelen er inspirert av Chris Garret fra ChrisG.com 

 

guide til selgertyper