Tiden venn eller fiende.png

Er tiden din venn eller din fiende?

 

Når du jobber med salg, kan tiden fort føles som din fiende. Målet du jobber mot har en tidsfrist. Noen ganger er den på et kvartal eller en tre måneders periode. Andre ganger har du et helt år på deg til å nå målene.

Uavhengig av tidsfristens utgang: Når perioden begynner, starter nedtellingen og tidsfristen rykker stadig nærmere. Metodisk tikker klokka og sekunder blir til minutter, minutter blir til timer og timer blir til dager.

Tiden er sånn sett nådeløs. Den strømmer mot deg konstant og krever å bli brukt umiddelbart for ikke å bli sløst vekk. Akkurat som vannet i springen hjemme på kjøkkenet, går det du ikke bruker til noe bokstavelig talt i vasken. Tid er ekstrem ferskvare!

tid

Sløsing av et minutt vil neppe merkes på noe som helst måte. En halvtimes sløsing vil sannsynligvis heller ikke merkes og det samme kan trolig sies om en halv dag uten at du arbeider deg nærmere målet. Andre vil neppe se det, eller si noe om det. Kanskje blir en uproduktiv uke strukket ut til en uproduktiv måned.

 

Hva er så poenget? 

Jo, litt sløsing med tid her og der kan fort adderes opp til å utgjøre dager. En hel dag utgjør 20% av en arbeidsuke. En uke som er sløst bort, utgjør nesten 8% av vårt tidsvindu på et kvartal – 90 dager. En bortsløst måned utgjør 33% av tapt tid i løpet av et kvartal.

Hvis vi tillater at tiden forsvinner på denne måten, sløser vi med en ressurs som er umulig å gjenskaffe. Sløst tid er tapt tid. Distansen til målet blir kortere. Det høres kanskje bra ut, men i realiteten har vi nå kun mindre tid til å utføre samme mengde arbeid.

Når vi senere begynner å nærme oss fristen og skulle ønske at vi hadde hatt bare litt mer tid, er den ikke lenger tilgjengelig. Den er brukt opp på noe som ikke på noen måte brakte oss nærmere målet.

Å arbeide med salg handler om timing; Det å handle NÅ. Det handler om å skaffe så mye tid som mulig til å nå målene, innenfor de fristene som er satt.
 

Vil du vite hvordan du kan øke sjansene til å lukke et salg?
Les vår artikkel: Det finnes kun 4 kundetyper - Hvem er de?

 
Bonden sår på våren, for å kunne høste inn avlingen på høsten. Hvis bonden skipper såingen på våren for å gjøre noe annet, får bonden mye fritid på høsten – ettersom det ikke vil være noen avling å ta inn. Bonden kan ikke skyve såingen til senere på sommeren, siden hele prosessen tar sin gitte tid. Å utsette arbeidsoppgaver fører ingenting godt med seg. Det samme prinsippet gjelder salg og resultater. I denne jobben er det umulig å ta snarveier.

Det å ikke gripe de nødvendige mulighetene eller legge et godt fundament for å nå målene de 70 første dagene, gir deg bare 20 dager til å gjøre en 90 dagers jobb.

 

Føler du stresset komme sigende?

Å arbeide på denne måten vil få tiden til å føles som en fiende, som å bli jaget av et godstog. Men det er bare en følelse, for tiden er egentlig nøytral; den behandler alle likt. Det er opp til deg om du vil investere tiden du får i viktige og avgjørende ting, eller om du spiller den bort på unyttige, lite produktive ting.

Om du bestemmer deg for å være disiplinert, bruke tiden på en smart måte og fokusere på å nå målene, vil tiden være en sterk alliert! Din følelse for tid styres av hvordan du evner å bruke den.

For å være en leder i andres liv, må du først bli en leder i ditt eget liv.


Artikkelen er inspirert av artikkelen “Time Is Your Friend or Your Foe” av Anthony Iannarino

 

guide til motebooking

 Cato Eriksen